Broken drone DJI Mini 3 for repair

Официални и точни отговори за изпита за дрон A1/A3 в България – моментален PDF за лиценз за пилотиране на дрон и сертификат за дрон

📄 Искате безплатен образец?

Изтеглете безплатен PDF с реални изпитни въпроси и обяснения на верните отговори ➡️ Изтеглете тук

✅ Пълната база с официални въпроси и отговори на ГД ГВА A1/A3 за 2025 е тук:

➡️ https://dronlicenz.bg/product/izpit-za-dron-a1-a3-bulgariya-ofitsialni-vuprosi-pravilni-otgovori-i-obyasneniya-gd-gva/

🚀 Подготвяте ли се за изпита A2 за дрон в България?

Разполагаме и с пълен комплект въпроси и отговори за изпита A2. Вижте тук: Лиценз за дрон A2

Каква е максималната излетна маса на БЛС в неограничена категория?

  • 20 килограма.
  • 900 грама.
  • 4 килограма.
  • 25 килограма.

Каква е максималната излетна маса на БЛС, клас С1?

  • 900 грама или макс. 180 джаула в случай на удар.
  • 900 грама или макс. 80 джаула в случай на удар.
  • 900 грама или макс. 60 джаула в случай на удар.
  • 250 грама или макс. 160 джаула в случай на удар.

Кой е дистанционно управляващият пилот?

  • Компанията, която набира пилоти.
  • Човекът, който притежава и отговаря за БЛС.
  • Човекът, който обучава пилоти.
  • Човекът, който управлява БЛС.

Какво означава, че БЛС е с СЕ клас маркировка?

  • БЛС отговаря на специфични изисквания за определен клас.
  • БЛС не може да се управлява без разрешение.
  • БЛС е собственост на лице или компания в рамките на ЕС.
  • БЛС е собственост на фирма.

Каква е максималната излетна маса на БЛС, клас С2?

  • 15 килограма.
  • 900 грама.
  • 4 килограма.
  • 25 килограма.

Може ли операторът на БЛС и дистанционно управляващият пилот да бъдат едно и също лице?

  • Да, както в случая на частно лице над 18, което лети с неговата си БЛС.
  • Да, операторът на БЛС и дистанционно управляващият пилот винаги са едно и също лице
  • Не, операторът е лицето или компанията, която наема дистанционно управляващият пилот.
  • Не, операторът винаги е юридическо лице, докато дистанционно управляващият пилот винаги е физическо лице.

Какво е R зона?

  • Ограничена зона във въздушното пространство, където не може да се лети без специално разрешение.
  • Зона напълно забранена за полети с БЛС.
  • Чувствителна зона, където летенето изисква допълнително внимание.
  • Зона без хора, в която може свободно да се лети.

Как обикновено радиопредавателят комуникира с БЛС?

  • Чрез 4G.
  • Чрез Infrared.
  • Чрез Bluetooth.
  • Чрез радиовръзка 2,4 GHz и 5,8 GHz.

Какво е вярно за оператора на БЛС?

  • Операторът на БЛС винаги е дистанционно управляващият пилот.
  • Операторът на БЛС винаги е юридическо лице.
  • Операторът на БЛС винаги е физическо лице.
  • Операторът на БЛС може да бъде юридическо или физическо лице.

Каква е максималната излетна маса на БЛС, клас С4?

  • 4 килограма.
  • 25 килограма.
  • 900 грама.
  • 15 килограма.

Какво е оператор на БЛС?

  • Производителят на БЛС
  • Доставчикът на БЛС
  • Дистанционно управляващият пилот
  • Лицето, отговорно за безопасното извършване на полета, и както и че дистанционно управляващият пилот има съответната компетентността за използвания клас БЛС

Аз оперирам с твоята БЛС, която е маркирана клас C0, в подкатегория А1. Кое от изброеното е вярно?

  • Управлявам твоето БВС по такъв начин, че няма да се прелита над множество хора и мога разумно да очаквам, че няма да прелетя над някое неучастващо лице
  • Не мога да прелитам над множество хора и да поддържам минимално разстояние от 50 м от неучастващи лица
  • Мога да прелитам над неангажирани лица, но не и над множество хора
  • Мога да прелитам над множество хора и да поддържам минимално разстояние от 50 м от неучастващи лица

Аз оперирам с твоята БЛС, която е маркирана клас C0, в подкатегория А1. Кое от изброеното е вярно?

  • Управлявам твоето БВС по такъв начин, че няма да се прелита над множество хора и мога разумно да очаквам, че няма да прелетя над някое неучастващо лице
  • Не мога да прелитам над множество хора и да поддържам минимално разстояние от 50 м от неучастващи лица
  • Мога да прелитам над неангажирани лица, но не и над множество хора
  • Мога да прелитам над множество хора и да поддържам минимално разстояние от 50 м от неучастващи лица

Къде мога да получа информация за ограниченията на моята БЛС?

  • Общо приложими ограничения на БЛС могат да бъдат намерени в google
  • Трябва да ги открия, като ги тествам сам
  • Общо приложими ограничения на БЛС могат да бъдат намерени в AMC материалите
  • В ръководството на потребителя на моята БЛС

Какво трябва да обмисля, ако планирам да използвам БЛС по време на дъжд?

  • Влажността може да повреди електрониката
  • Влагата може да доведе до замъгляване на обектива
  • Трябва да импрегнирам устройството
  • Поради ограничената видимост радиовръзка може да бъде нарушена

Какво трябва да направите в случай на загуба на връзка с вашата БЛС?

  • Трябва да се опитате да се приближите до БЛС, за да възстановите връзката
  • Трябва да изчакате, връзката ще се възстанови от само себе си
  • Трябва да изчакате, тя ще се върне, когато батериите се изтощят
  • Трябва да се обадите на хората наоколо, за да получите помощ

Кое от изброеното е невярно:

  • Дистанционно управляващ пилот в неограничена категория трябва винаги да лети в обсега на видимост, освен когато лети в режим „следвай ме“ или използва наблюдател, който трябва да поддържа БВС в обсега на видимост
  • Дистанционно управляващ пилот в неограничена категория може да лети извън обсега на видимост (BVLOS), ако БСВ тежи под 250 g
  • Дистанционно управляващ пилот в неограничена категория трябва да има свидетелство за компетентност на дистанционно управляващ пилот в зависимост от подкатегорията на операцията
  • Дистанционно управляващ пилот в неограничена категория трябва да има свидетелство и минимална възраст от 16 години или 12 години, ако е под наблюдение на лицензиран дистанционно управляващ пилот, навършил 16 години

Кое от изброеното е невярно:

  • БВС, превозващо опасни товари и / или прелитащо над множество хора, принадлежи към сертифицирана категория
  • БВС в неограничена категория може да прелита множество хора, ако се получи разрешение
  • БВС в неограничена категория никога не може да прелита множество хора
  • БВС с максимален размер под 3 м и прелитащо над множество хора може да принадлежи в специфична категория

Кое от изброеното НЕ е отговорност на дистанционно управляващия пилот?

  • Да получи актуализирана информация, свързана с планираната експлоатация на БЛС, относно всякакви географски зони, публикувани в държавата членка на експлоатация
  • Да притежава подходящата компетентност за подкатегорията на планираните операции с БЛС, за да изпълнява своите задачи и да носи доказателство за компетентността си, докато експлоатира БВС
  • Не се изисква да се съобразява с ръководството на потребителя и с процедурите на оператора, ако е лицензиран и с опит
  • Да не изпълнява задължения си под въздействието на психоактивни вещества или алкохол или когато е неспособен да изпълнява задачите си поради нараняване, умора, медикаменти , болест или други причини

Може ли дистанционно управляващият пилот да определи точно височината на БВС по време на полета?

  • Дистанционно управляващият пилот с добри визуални способности може да определи точно височината на БВС
  • Дистанционно управляващият пилот с опит може да определи точно височината на БВС
  • Дистанционно управляващият пилот може да определи сравнително височината на БВС
  • Всеки дистанционно управляващият пилот може да определи точно височината на БВС, тъй като това е в човешката природа

Може ли дистанционно управляващият пилот да определи точно разстоянието между препятствия и БВС?

  • Дистанционно управляващият пилот с опит може да определи точно разстоянието между препятствията и БВС
  • Всеки дистанционно управляващият пилот може да определи точно разстоянието между препятствията и БВС, защото това е в човешката природа
  • Дистанционно управляващият пилот може сравнително да определи сравнително разстоянието между препятствията и БВС
  • Дистанционно управляващият пилот с добра визуална способност може да определи точно разстоянието между препятствията и БВС

Как дистанционно управляващият пилот може да научи как да управлява БВС във всички фази на полета?

  • Разглеждайки форум за дистанционно управляващи пилоти
  • Изучаване на ръководството на потребителя на БЛС
  • Посещение на уебсайта на контролиращия органа
  • Гледане на видеоклипове в интернет

Каква е функцията на системата за геопространствено ориентиране – Geocaging

  • Да определи обем, в който БВС ще летят и от който не могат да излязат
  • Да определя обем, в който БВС не могат да летят
  • Не позволява полет в забранена зона
  • Да определи обем, в който други БВС не могат да влизат вътре

По време на предполетната проверка дистанционно управляващият пилот НЕ следва да проверява:

  • Правилното местоположение на центъра на тежестта за частно построени БЛС
  • Околното въздушно пространство и други потребители на въздушното пространство
  • Безопасния и обезопасен монтаж на витлата
  • Полетните планове на пилотираната авиация в околността

Разрешено ли е прелитането над неучастващи лица

  • Да, но само когато се оперира в подкатегория А1 и А2
  • Да, в A1 с БЛС клас С0 и БЛС под 250 g, оперираща със скорост до 19m/s
  • Не, само когато се оперира в специфична категория
  • Не, прелитането над неучастващи лица винаги е забранено

Кое от следните твърдения са вярно?

  • Дистанционно управляващият пилот трябва да кацне незабавно, когато се приближава пилотирано въздухоплавателно средство
  • Пилотираната авиация има по-нисък приоритет пред безпилотната авиация
  • Визуално се сканира само посоката на излитане за други потребители на въздушното пространство
  • Когато възникне опасност от сблъсък, БЛС винаги маневрира вляво

Кой от следните фактори, свързани с безопасността, НЕ е причина за отлагане на полета с БЛС?

  • Констатиране на ниско ниво на зареждане на батерията по време на предполетната проверка
  • Влошен GPS сигнал (ако е оборудвана)
  • Таван на облачността от 300 метра
  • Вятър, който се е извън ограниченията на БЛС

Кое от изброените представлява неучастващо лице?

  • Наблюдател на БВС
  • Лица, които са били инструктирани и изрично са се съгласили да участват в операцията
  • Турист, наблюдаващ операцията
  • Дистанционно управляващ пилот

Когато се използва наблюдател за контрол на БВС с помощта на визуална система, свързана с камерата на БВС, като метода FPV, кой е отговорен за безопасността на полета

  • При експлоатация с FPV, наблюдателят на БВС е отговорен за безопасността на полета
  • Безопасността на полета зависи от теглото на БВС
  • Дистанционно управляващият пилот все носи отговорност за безопасността на полета във всички случаи
  • Отговорността се поделя между дистанционно управляващия пилот и наблюдателя на БВС

Трябва да пазя / архивирам данните за полета (телеметрия), за да ___ полета.

  • Определя направените снимки към
  • Информирам застрахователната компания
  • Повторя
  • Пресъздам

Защо трябва да сменям повредени батерии / компоненти?

  • Защото в противен случай вече няма да имам застрахователно покритие
  • Защото в противен случай не мога да летя с БВС на пълна мощност
  • Защото в противен случай рискувам инциденти
  • Защото в противен случай скоро ще трябва да купя нова БЛС

Какво е правилното поведение, когато установя щети по планера по време на полет?

  • Да активирам функцията Return to Home (RTH)
  • Да се опитам да навигирам и кацна безопасно
  • Да се опитам да кацна веднага
  • Да изключа двигателите

При „необичайна ситуация“, докато летя с моята БЛС, какво трябва да имам предвид като цяло?

  • Всички БЛС са различни, а спецификите ѝ трябва да бъдат проверени в съответните AMC материал преди експлоатация
  • Когато става въпрос за „необичайна ситуация“, процедурите винаги са едни и същи, без значение каква БЛС използвам
  • Всички БВС са различни, спецификите ѝ трябва да бъдат проверени в съответните AMC материал по време на експлоатация
  • Всички БЛС са различни, а спецификите ѝ трябва да бъдат проверени в ръководството на потребителя преди експлоатация

Кои компоненти трябва да се проверяват за повреди и умора на материала след всеки полет?

  • Витла и батерии
  • Транспондер и камера
  • Камера и нейната стойка
  • Идентификационна маркировка и покритие

Защо е важно да се пазят / архивират полетните данни (телеметрия)?

  • За предоставяне на полетните данни на застрахователната компания
  • Да се повторят извършените полети
  • Да се пресъздадат извършените полети
  • За предоставяне на полетните данни на компетентния орган

За какво е полезен Дневникът за дефекти и техническо обслужване?

  • За идентифициране на части, които трябва да бъдат заменени
  • За статистика на работното време и разходите за техническо обслужване
  • За информация за купувача
  • За изброяване на всички разходи

Кое от следващите може да доведе до „необичайна ситуация“, докато летя с моята БЛС?

  • Наличие на висока трева
  • Загуба на C2 връзка
  • Неочаквана поява на рояк пчели
  • Човек, който разхожда кучето си близо до Вас

Какво трябва да се има предвид, ако моята БЛС е било повредено при сблъсък?

  • БЛС се счита за неизползваемо до следващо становище
  • Трябва да залепя счупените парчета преди следващия полет
  • Трябва да си купя нова БЛС
  • Трябва да уведомя застрахователната компания

В случай на загуба на връзка C2, какво трябва да направя първо?

  • Да се опитам да си възвърна връзката, като се придвижите по-близо до БВС
  • Да прочета ръководството на потребителя, като същевременно поддържам VLOS
  • Да сменя батериите на дистанционното ми управление
  • Да изключа двигателите

Как / къде мога да получа подходяща информация за времето за подготовка на полет?

  • Местна метеорологична услуга
  • Местна информация GAFOR
  • Доставчици на данни за времето за БЛС
  • Weather-App на моя смартфон

Какво трябва да проверя в близост до зоната за експлоатация с БЛС? Съществуването на …

  • пътища и пешеходни пътеки
  • хубави фото мотиви
  • ветрогенератори и птичи гнезда
  • храсти и висока трева

Защо трябва да проверявам за пешеходни пътеки в близост до зоната за експлоатация с БЛС?

  • За да се избегнат сблъсъци с лампи и знаци на пътеката
  • За да се използва пътеката като ориентир по време на полета
  • За да се избегнат пътеките, които излязат на снимките
  • За да се избегнат полети над неучастващи лица

Защо е особено важно да се сканира постоянно въздушното пространство по време на експлоатацията с БЛС?

  • Времето може да се промени доста бързо по време на операциите
  • Пилотирано въздухоплавателно средство обикновено не може да забележи БЛС и да я избегне
  • Птици могат да прелетят много близо и да ударят БЛС
  • Важно е да се засече повишена активност на най-близкото летище

Кои от следните условия изискват регистрация на оператора? 1) Възрастта на пилота е най-малко 16 години 2) БЛС има MTOM от 250g или по-висока 3) БЛС (без играчки) е оборудвана с камера 4) Операциите се извършват в градска зона 5) БЛС има MTOM под 250g, но има много висока скорост (Повече повече от 90 km / h)

  • 2, 3 и 4
  • 1, 3 и 5
  • 1, 3 и 4
  • 2, 3 и 5

Каква комбинация от БЛС клас маркировка и подкатегория дава възможност за операции най-близко до неучастващи лица?

  • C0 / A1
  • C4 / A3
  • C3 / A2
  • C2 / A2

Каква е максималната височина, на която трябва да лети БЛС в неограничена категория?

  • 120 м, но може да бъде и по-малка, ако е определена от властите
  • 150м
  • 100м
  • 120м

От гледна точка на човешки фактор, коя е ключовата контролна карта за безопасност, за да се провери способността на дистанционно управляващия пилот да изпълни безопасен полет?

  • I’M OK (Illness Metabolism Ophthalmology Knowledge)/OK съм (Болест, Метаболизъм, Офталмология, Знание)
  • I’M GOOD (Insulin Metabolism Glycaemia Ophthalmology Orthopaedics Disease)/ДОБЪР СЪМ (Инсулин, Mетаболизъм, Гликемия, Офталмологичя, Ортопедична болест)
  • I’M WELL (Insulin Medication Wise Emotion Lens Lesion)/ДОБРЕ СЪМ (Инсулин, Лечение, Мъдър, Емоция, Лещи, Лезия)
  • I’M SAFE (Illness Medication Stress Alcohol Fatigue Eating)/БЕЗОПАСЕН СЪМ (Болест, Лечение, Стрес, Алкохол, Умора, Храна)

Ситуационната информираност на дистанционно управляващия пилот се състои от:

  • Способността на пилота да управлява БЛС извън обсега на видимост
  • Способността на пилота да възприема, разбира и действа спрямо всеки възможен риск в оперативната среда
  • Способността на пилота да работи, подпомаган от наблюдател на БВС
  • Способността на пилота да работи, като използва FPV устройства

Какво е влиянието на алкохола върху поведението на дистанционно управляващия пилот?

  • Увеличение на времето за реакция
  • Подобрена ситуационна информираност
  • По-добра визуализация на БЛС
  • По-добра реакция по време на операции

В случай на заболяване дистанционно управляващият пилот трябва:

  • Да се увери, че болестта няма да повлияе на безопасността на операцията
  • Да лети без проблем
  • Да отменете операцията във всеки случай
  • Да вземе необходимите лекарства и да лети

БЛС имат някои ограничения (диапазон на работната температура, максимална устойчивост при вятър, метеорологични условия и др.). Къде може дистанционно управляващият пилот да намери тази информация?

  • На уебсайта на контролиращия органа
  • На форум за дистанционно управляващи пилоти
  • На уебсайта на всеки доставчик
  • В ръководството на потребителя

Колко сателита са необходими, за да се получи позицията по x, y, z?

  • Броят на сателитите не е от значение
  • Минимум 3
  • Един или два са достатъчни
  • Минимум 4

Кои са най-често срещаните честоти на връзката за управление за БЛС?

  • 15 GHz и 30 GHz
  • 25 GHz и 40 GHz
  • 2,4 GHz и 5,8 GHz
  • 100 MHz и 150 MHz

Преди всеки полет дистанционно управляващият пилот трябва да направи общ преглед на основните елементи на БЛС. Каква е функцията на този преглед?

  • Да се увери, че БЛС е в добро състояние и че е безопасна за летене
  • Да се увери, че командването и управлението работят правилно и няма смущения
  • Да се увери, че батериите са напълно заредени
  • Да се увери, че камерата е в добро състояние за снимане

Какво ще стане, ако хората са на обществено място и те попаднат в кадрите на моята БЛС. Това разрешено ли е?

  • Да, ако изображенията и видеоклиповете не са насочени към определени лица
  • Не, това винаги е изрично забранено от регламента
  • Да, ако записите на всеки човек продължават по-малко от 5 секунди
  • Да, ако изображенията и видеоклиповете не се споделят в интернет

Какво представляват личните данни?

  • Всяко право или стоки, които принадлежащ (собственост) на човешко същество
  • Всякаква информация, свързана с ограниченията на човешките показатели
  • Всякаква информация, свързана с идентифицирано или подлежащо на идентифициране физическо лице
  • Много големи обеми от данни, които се произвеждат от хората, чрез използването на интернет

Препоръчително ли е да застраховате БЛС?

  • Не, законът не го изисква
  • Не, не е полезно да се застрахова БЛС
  • Само ако БЛС се използва за търговски цели
  • Да, дори когато законът не изисква това

Операции в неограничена категория изискват:

  • Сертифициране на БЛС и лиценз за дистанционно управляващия пилот
  • Разрешение от компетентния орган за извършване на съответната дейност
  • Оценка на риска за безопасността или експлоатационна декларация, която трябва да бъде представена на компетентния орга
  • Регистрация на оператора на БЛС, свидетелство на дистанционно управляващия пилот и спазване на оперативните ограничения за категорията

Какви са изискванията за регистрация в неограничена категория?

  • Регистрация на операторите, използващи БЛС за търговски цели
  • Регистрация на оператори с БЛС над 250 g или БЛС под 250 g, които имат записващо оборудване като камера или микрофон
  • Регистрация на всички БЛС
  • Регистрация на БЛС над 150g

Кое от следните е вярно:

  • Регламентите за БЛС не се прилагат за БЛС, опериращи на закрито
  • ААБЕС определя „множество хора“ като тълпи от 100 или повече човека
  • ААБЕС определя „множество хора“ като тълпи от 12 или повече човека
  • Регламентите за БЛС не се прилагат за летящи БЛС в собствен имущество, като например градина

По какъв начин ограниченията на въздушното пространство са приложими за операциите с БЛС?

  • Отговорност на дистанционно управляващия пилот е да осъвремени функцията за геопространствено ориентиране
  • Ограниченията за въздушното пространство трябва да се спазват и да се проверяват всяка седмица
  • Ограниченията за въздушното пространство не са приложими за БЛС поради ниската им височина на полета
  • Информацията във функцията за геопространствено ориентиране трябва да се актуализира, когато е приложимо, за предвиденото място на експлоатация

Къде най-вероятно могат да се очакват географски зони ?

  • В близост до летища
  • В близост до забележителности
  • Над езера и реки
  • Над селски райони

Как може да се избегнат смущения?

  • Чрез използване само на разрешени честоти дистанционното управление
  • Чрез летене на всяка налична честота
  • Чрез изключване на GNSS приемника, когато KP-индексът е нисък
  • Чрез активиране на оптичните сензори на БВС

Каква е максималната разрешена височина от най-близката точка на повърхността на земята (с изключение на разрешени площадки за авиомодели)

  • 120 m
  • 100 m
  • 150 m
  • 50 m

Кое твърдение за операцията над множество хора е правилно?

  • Когато лицата участват в операцията
  • Позволено е, когато летите на разстояние не по-малко от 120 m над нивото на земята
  • В неограничена категорията е забранено прелитане над множество хора
  • След предварително съгласие на лицата

Може ли консумацията на алкохол да повлияе на дистанционно управляващия пилот по отношение на безопасността на полета?

  • Само когато се лети в контролирано въздушно пространство
  • Да, но само ако нивото на алкохол в кръвта е над 0,5 промила
  • Не, консумацията на алкохол не засяга дистанционно управляващите пилоти
  • Да, винаги

Колко далеч имам право да летя с БЛС

  • Разстоянието, предписано в ръководството на производителя, което се съдържа в опаковката на БЛС
  • Достатъчно близо, за да може БЛС да остане в обсега на видимост (VLOS)
  • На максимално разстояние до 200 метра от дистанционно управляващия пилот
  • На разстояние, където мога ясно да виждам БЛС без техническа помощ и мога да сканирам въздушното пространство

Кой от следните варианти не е потребител на пилотирано въздушно пространство

  • Пилотирани планери
  • Полети с хеликоптерна спешна медицинска помощ (HEMS)
  • Дистанционно пилотиран авиомодел
  • Парапланери и парашутисти

Как мога да определя множество хора?

  • Групи от хора, които се движат заедно по време на пиковите часове
  • Множество хора е, ако отделен човек от групата не може да се движи свободно
  • Трима или повече души винаги представляват множество хора
  • Търговска улица съдържа множество хора, независимо от времето през деня

По време на полет в неограничена категория може ли БЛС да превозва опасни товари?

  • Не, освен ако няма специално разрешение
  • Да, до 250гр за всяка БЛС
  • Да, в ограниченията на оперативната категория
  • Не, забранен е превозът на опасни товари

Каква е безопасната дистанция до неучастващи лица за експлоатация на БЛС в A2 с БЛС С2?

  • Най-малко до 30 м, и до 5 м с активен режим на „ниска скорост”
  • Разстоянието за безопасност зависи от теглото на БЛС
  • Разстояние от поне 50 м вертикално
  • Разстояние от поне 100 м хоризонтално

Разрешена ли е експлоатация на БЛС на разстояние 5 км от летището?

  • Мога да управлявам моята БЛС в „зони, забранени за полети“ около летището
  • Не трябва да летя в района на активните писти за излитане и кацане на летището
  • След като получа разрешение за конкретна операция от ръководител полети
  • Придържам се към подходящите географски зони в зоната за експлоатация

Кой от следните аспекти не е свързан с безопасността на полета по време на предполетната проверка ?

  • Пригодността на метеорологичните условия
  • Теглото на безпилотното въздухоплавателно средство
  • Пригодността на оперативната зона (препятствия, хора в района)
  • Нивото на зареждане на батерията

Ако безпилотен летателен апарат (БЛА) се използва за ПРОФЕСИОНАЛНИ ЦЕЛИ:

  • Преди полета пилотът и възложителят определят помежду си различните отговорности.
  • ПИЛОТЪТ и/или неговата организация (ОПЕРАТОРЪТ) са винаги ОТГОВОРНИ за полета.
  • Фирмата, която е поръчала работата (ВЪЗЛОЖИТЕЛЯТ), поема отговорността за полета.
  • Отговорността винаги се споделя 50/50 между пилота и възложителя.

При полет в Отворена категория А1 с активен режим „СЛЕДВАЙ МЕ“:

  • Максималното разстояние на БЛА от пилота може да бъде най-много 50 метра.
  • Максималното разстояние на БЛА от пилота може да бъде най-много 100 метра.
  • Максималното разстояние на БЛА от пилота може да бъде най-много 150 метра.
  • Няма ограничения за разстоянието, стига БЛА да остава в рамките на пряка визуална видимост (VLOS).

Безпилотна летателна система (БЛС) с тегло под 250 г в коя подкатегория на „отворена“ категория попада?

  • В A1, без полезен товар
  • В A1, с полезен товар
  • В A1, ако има скорост под 19 м/сек и/или е частно конструиран
  • Винаги и единствено в A1, независимо от скоростта или дали е частно конструиран

Разрешено ли е да се прелита над сборища от хора?

  • Да, ако е получено предварително разрешение от ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация“.
  • Да, но само ако използваната безпилотна летателна система (БЛС) е оборудвана със система за аварийно прекратяване на полета.
  • Не, прелитането над сборища от хора е забранено в експлоатационна категория „Отворена“.
  • Да, ако се лети на височина над 120 метра над земната повърхност.

Позволено ли е да се лети със СДУ (система за дистанционно управляван летателен апарат) над струпвания на хора?

  • Да
  • Не
  • Единствено за заснемане на спортни събития
  • Да, ако дронът тежи по-малко от 250 г

Максимална височина на полет за БЛС (дрон) в „отворена“ категория:

  • 120 метра
  • 120 метра, независимо от орографските характеристики на терена, над който се прелита
  • 120 километра
  • 400 фута

ПРОЦЕДУРИТЕ И ПРАВИЛАТА, свързани с експлоатацията на безпилотни летателни системи (БЛС), са:

  • ПРОПОРЦИОНАЛНИ на риска и на естеството на предвидената експлоатация
  • Пропорционални само на риска на предвидената експлоатация
  • Пропорционални само на естеството на предвидената експлоатация
  • Еднакви за всички категории експлоатация

Под НЕПИСАНИ ПРАВИЛА разбираме:

  • Правила, които не са формализирани в писмени документи, но са общоприети
  • Формални правила за работа
  • Правила с положителен ефект върху изпълнението на работата
  • Правилата, съдържащи се в ръководството за употреба на производителя

При извършване на операции в отворена категория, подкатегории A2 и/или A3, дистанционно управляващият пилот трябва да поддържа безпилотната летателна система (БЛС):

  • Далеч от индустриални зони
  • Далеч от хора
  • И двата други отговора са верни
  • На хоризонтално разстояние, не по-голямо от 500 м

Какво означава акронимът „LUC“?

  • Клас лека БЛС
  • Сертификат за оператор на лека БЛС
  • Сертифицирана лека БЛС
  • Ограничен сертификат за градски условия

За да се регистрирате като оператор на безпилотна летателна система (БЛС), необходимо ли е първо да сте придобили сертификат за компетентност на дистанционно управляващ пилот?

  • Да, във всички случаи.
  • Не, тъй като регистрацията като оператор може да бъде извършена от лице (физическо или юридическо), което не е задължено да притежава и сертификат за пилот.
  • Не, но регистрацията като оператор е задължителна, преди да може да се извърши първият полет.
  • Да, необходимо е да приложите сертификата си за компетентност по време на регистрацията като оператор.

Каква е таксата, която се заплаща към ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГВА) за първоначална регистрация на оператор на БЛС в „отворена“ категория?

  • 48 лв. годишно, независимо от броя на дроновете, които операторът ще регистрира.
  • 20 лв. еднократно, независимо от броя на дроновете, които операторът ще регистрира.
  • 48 лв. еднократна такса плюс 20 лв. годишно за всеки регистриран дрон.
  • Регистрацията е безплатна за дронове с тегло под 250 г.

Какво е ГЕОГРАФСКА ОСВЕДОМЕНОСТ (GEO-AWARENESS)?

  • Фактът, че операторът или дистанционно управляващият пилот са установили наличието на географски зони в близост до района на операциите.
  • Фактът, че операторът или дистанционно управляващият пилот са проучили потенциалните рискове от орографските препятствия в района.
  • Функция, способна да открива нарушения на ограниченията на въздушното пространство.
  • Способността на пилота да се ориентира без помощта на GPS.

Какъв е основният официален източник на информация за географските зони за БПС в България?

  • Сайт, управляван от ДП РВД, за публикуване на процедури за полети по прибори.
  • Онлайн карта, показваща местоположението на всички граждански летища в страната.
  • Картата, публикувана на сайта на ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация“, която показва всички забранени (P), ограничени (R) и опасни (D) зони.
  • Сайт, на който могат да се закупят сертифицирани дронове и аксесоари.

Порталът с географски зони за UAS на ГВА е предназначен единствено за оператори от „отворена“ категория?

  • Да
  • Не, той е само за „специфична“ категория.
  • Да, но само ако операторът има валидна застраховка.
  • Не, информацията за географските зони е задължителна за всички категории операции (Отворена, Специфична, Сертифицирана).

По време на полет в рамките на пряка видимост (VLOS), може ли пилотът по своя преценка да реши дали да спазва ограниченията за използване на въздушното пространство, публикувани от БУЛАТСА?

  • Да
  • Не
  • Не, ограниченията, публикувани от БУЛАТСА, са по преценка на пилота единствено при полети с разширена пряка видимост (EVLOS).
  • Да, ако полетът се извършва в слабонаселен район.

По време на полет в рамките на пряка видимост (VLOS), дистанционно управляващият пилот длъжен ли е да спазва стриктно ограниченията за използване на въздушното пространство, установени от ГД ГВА и публикувани в географските зони за БЛС?

  • Да
  • Не
  • Да, но само при полети с разширена пряка видимост (EVLOS)
  • Не, ако има специално разрешение от съответната община

Преди всяка операция със система с дистанционно управляван летателен апарат (СДУ), операторът или дистанционно управляващият пилот трябва да провери дали:

  • Операторът на СДУ е регистриран в портала на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГД ГВА).
  • Операторът се е регистрирал на уебсайта на Министерството на транспорта и съобщенията.
  • Операторът се е регистрирал в произволен специализиран уебсайт за дронове.
  • Е уведомено съответното районно управление на МВР.

Регистрацията като оператор на UAS (дрон) в портала на ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация“ е задължителна:

  • Да, за всички оператори на дронове без изключение.
  • Не, регистрацията е изцяло доброволна.
  • Да, но само ако дронът се използва за търговски цели.
  • Да, за дронове с тегло на излитане 250 г или повече, или за такива с камера (освен ако не са класифицирани като играчка).

Задължително ли е операторите на БЛС да се регистрират в портала на ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация“ и да поставят получения регистрационен номер върху дрона?

  • Да
  • Не
  • Длъжни са да се регистрират, но не и да поставят регистрационния номер върху дрона.
  • Задължението важи само за професионални оператори.

Задължени ли са операторите на БЛС (дронове) да се регистрират в системата на ГД ГВА и да поставят получения уникален регистрационен номер върху всеки дрон, който притежават?

  • Да.
  • Не.
  • Не. Изисква се само регистрация на оператора, но не и физическо поставяне на номера върху дрона.
  • Да, освен ако дронът е с тегло под 250 г и е класифициран като играчка.

Ако за една СЛС (система с летателен апарат без екипаж) се изисква СЕРТИФИКАЦИЯ НА ТИПА, трябва ли тя да бъде регистрирана?

  • Невинаги
  • Винаги
  • Никога не се изисква сертификация на типа за СЛС
  • Само ако теглото ѝ надвишава 25 кг

Какви данни се изискват при РЕГИСТРАЦИЯ като оператор на UAS?

  • Имейл адрес
  • Декларация за познаване на правилата за предотвратяване на произшествия
  • Декларация за познаване на методите за оценка на риска
  • Сериен номер на всички притежавани дронове

Ако искам да получа сертификат за подкатегории A1/A3 от „отворена“ категория, задължително ли е да премина присъствен курс на обучение в одобрен учебен център?

  • Не е задължително, но мога да го направя по желание за по-добра подготовка.
  • Не.
  • Да.
  • Да, ако съм непълнолетен.

Каква е минималната възраст за придобиване на свидетелство за пилот на БЛС в „отворена“ категория?

  • 21 години
  • 18 години
  • 16 години
  • 14 години, със съгласието на родителите

През какъв период от време трябва да се подновява свидетелството за компетентност на дистанционно управляващ пилот за подкатегории A1-A3?

  • Всяка година
  • 5 години
  • Няма предвиден срок на валидност
  • На всеки 2 години, след полагане на опреснителен изпит

Изисква ли се съгласно действащите регламенти декларирано ниво на звукова мощност за безпилотните летателни системи (БЛС)?

  • Да, за всички класове БЛС.
  • Да, но само за БЛС от класове C1 и C2.
  • Не, това изискване е премахнато.
  • Да, при проверка от страна на ГД ГВА.

Какво е определението за „дистанционно управляващ пилот“?

  • Лице, което управлява безпилотен летателен апарат (БЛА) в автоматичен режим.
  • Физическо лице, отговорно за безопасното провеждане на полета, което по всяко време е в състояние да управлява полета на БЛА.
  • Физическо лице, което управлява БЛА от контролна станция.
  • Операторът на система с безпилотен летателен апарат (СУБС), който носи правната отговорност за полета.

Като дистанционно управляващ пилот, длъжен ли съм винаги да спазвам указанията в ръководството за употреба на производителя?

  • Да, винаги.
  • Не.
  • Да, но само ако указанията в ръководството не противоречат на действащи законови или регулаторни разпоредби.
  • Не, ако имам достатъчно опит, за да преценя ситуацията по друг начин.

Ръководството на потребителя:

  • Трябва да е изготвено за конкретния модел дрон.
  • Винаги е еднакво за всички дронове в една и съща категория на тегло.
  • Никога не е задължително.
  • Може да бъде заменено с онлайн видео уроци от производителя.

Длъжен ли е дистанционно управляващият пилот да управлява безпилотната летателна система (БЛС) съгласно условията на съответните разрешения или декларации и да я използва в съответствие с ръководството за употреба, включително всички посочени в него ограничения?

  • Не
  • Да
  • Не, той може да избира дали да управлява БЛС съгласно условията на съответните декларации или разрешения, или алтернативно, да я използва съгласно ръководството за употреба от производителя.
  • Да, но само ако извършва полет в категория „Специфична“.

В кой документ са посочени експлоатационните ограничения на една система за безпилотно въздухоплавателно средство (СУБС)?

  • Ръководството за употреба от производителя
  • Декларацията за съответствие, подадена в ГД ГВА
  • Удостоверението за регистрация на оператор на СУБС
  • Сертификатът за компетентност на дистанционно управляващия пилот

Къде трябва да се записват данните за полетите, извършени с безпилотна летателна система (БЛС)?

  • На хартиен носител, например в тетрадка.
  • В електронен файл по избор на пилота.
  • В летателен дневник (logbook) на дистанционно управляващия пилот.
  • В информационната система на ГД „ГВА“ след всеки полет.

Задължително ли е да се записват полетите, извършени по време на експлоатация в „отворена“ категория?

  • Да, в летателния дневник на дистанционно управляващия пилот и в техническия дневник на СДУ.
  • Да, на какъвто и да е цифров носител.
  • Не.
  • Да, но само ако полетът е с професионална цел.

Каква е дефиницията за „КОНТРОЛЕН СПИСЪК“ (CHECKLIST) в авиацията?

  • Задължителен контролен списък, който се намира в бордовия дневник.
  • Списък за проверка на поредица от действия, които пилотът може да пропусне или забрави.
  • Задължителен контролен списък, необходим на ГД „ГВА“ за регистрацията на безпилотната летателна система.
  • Незадължителен документ, полезен само за начинаещи пилоти.

С въвеждането на европейските регламенти (ЕС) 2019/947 и (ЕС) 2019/945, които са в сила в България, експлоатацията на дронове беше разделена на три основни категории. Кои са те?

  • A1, A2 и A3
  • Отворена’, ‘специфична’ и ‘сертифицирана’
  • VLOS, EVLOS и BVLOS
  • Любителска, търговска и професионална

Изискват ли специализираните операции в режим BVLOS във всички случаи специални системи и/или процедури, одобрени от ГД ГВА, за поддържане на разделяне с цел избягване на сблъсъци?

  • Да
  • Не, процедурите за издаване на разрешение са същите като тези за VLOS.
  • Не, въпросът се отнася за EVLOS.
  • Да, но само в контролирано въздушно пространство.

Делят ли се специфичните операции със СДУ на VLOS, EVLOS и BVLOS?

  • Да
  • Не
  • Не, делят се на VLOS, EVLOS и RLOS
  • Да, както и на FPV (First Person View)

Операциите със СЛС (системи с летателни апарати в безпилотен режим) се делят на:

  • VLOS, EVLOS и RLOS
  • VLOS, Критични сценарии и Некритични сценарии
  • VLOS, EVLOS и BVLOS
  • Визуални операции и инструментални операции

При полети в режим VLOS (в обхвата на пряка видимост), максималните разстояния на дрона от пилота са:

  • На безопасно разстояние от отделни хора, 150 метра от струпвания на хора.
  • 500 метра височина, 150 метра разстояние.
  • 120 метра височина, 500 метра разстояние.
  • 120 метра височина и разстояние, което позволява поддържането на непрекъснат визуален контакт.

При операции с дрон, каква е МАКСИМАЛНАТА височина, която може да бъде достигната по закон?

  • 100 фута
  • 120 метра
  • 500 метра
  • Максималната височина, позволена от производителя

По време на полет в рамките на пряка видимост (VLOS), трябва ли пилотът да извършва визуално сканиране на околното въздушно пространство, за да предотврати всякакъв риск от сблъсък с пилотирани въздухоплавателни средства?

  • Не
  • Да
  • Не, пилотът трябва да извършва пълно електронно сканиране на въздушното пространство около безпилотния летателен апарат, за да предотврати всякакъв риск от сблъсък с пилотирани въздухоплавателни средства.
  • Да, но само ако полетът се изпълнява в близост до летище.

В случай на полет VLOS или EVLOS, ако пилотът загуби визуален контакт с безпилотния летателен апарат (БЛА), трябва ли полетът да се прекрати възможно най-скоро?

  • Да
  • Не
  • Не, пилотът трябва да се насочи да търси летателния апарат в посоката на последното му визуално наблюдение.
  • Да, чрез активиране на процедурата „Връщане у дома“ (RTH).

При полет в условия на пряка визуална видимост (VLOS), пилотът:

  • Може да извършва полет в близост до или в район на извънредна ситуация, ако прецени, че може да бъде от помощ.
  • Не може законосъобразно да извършва полет в близост до или в район, в който се провеждат действия в отговор на извънредна ситуация.
  • Може да извършва полет в близост до или в район на извънредна ситуация, тъй като не съществуват регулаторни ограничения.
  • Може да лети, само ако е получил разрешение от ръководителя на операциите при извънредната ситуация.

При полет в условия на пряка визуална видимост (VLOS), може ли пилотът да лети в или в близост до зона, в която е в ход реакция при извънредна ситуация?

  • Да
  • Не
  • Да, в такъв случай няма регулаторни ограничения.
  • Да, но само с цел да предостави видеоматериал на спасителните екипи.

При полет в условия на пряка визуална видимост (VLOS), дистанционно управляващият пилот на БЛС:

  • Може да изпълни 360-градусова орбита на същата височина, за да бъде забелязан.
  • Никога не е длъжен да прекрати полета, дори ако операцията представлява риск за други въздухоплавателни средства, хора, животни, околната среда или имущество.
  • Е длъжен да прекрати полета, ако операцията представлява риск за други въздухоплавателни средства, хора, животни, околната среда или имущество.
  • Трябва да даде предимство на другите въздухоплавателни средства, но не и на животни или имущество.

Трябва ли пилотът да провери запаметяването на своята позиция като начална точка (HOME) и да я зададе като точка за завръщане в случай на загуба на връзка (Lost Link)?

  • Не, трябва да провери запаметяването на началната точка (HOME) и да я зададе като точка за изчакване в случай на „Изгубени и намерени“ (Lost and Found).
  • Не
  • Да
  • Да, и трябва също да зададе безопасна височина за завръщане.

Дефиниция за BVLOS (полет извън пряка визуална връзка):

  • Операции с БЛС, при които дистанционно управляващият пилот или наблюдателят на БЛС не поддържа непрекъснат визуален контакт с летателния апарат без чужда помощ.
  • Операции, извършвани с БЛС в близост до летища.
  • Операции, извършвани с БЛС по протежение на и в близост до електропроводи.
  • Операции, извършвани чрез FPV очила (гледкa от първо лице).

Какво означава BVLOS?

  • Операции с БЛС, при които визуалният контакт се поддържа от наблюдател.
  • Операции, при които дистанционно управляващият пилот или наблюдателят не използва пряк визуален контакт с БЛС за управление на полета.
  • Операции, при които дистанционно управляващият пилот използва пряк визуален контакт с БЛС за управление на полета.
  • Акроним за Beyond Visual Limit of Sight, което означава полет отвъд конструктивните ограничения на дрона.

Полетите извън обхвата на пряка видимост (BVLOS):

  • Може да изискват използването на сегрегирано въздушно пространство.
  • Задължително изискват разрешение от РВД (Ръководство на въздушното движение).
  • Не са разрешени.
  • Разрешени са само в „сертифицирана“ категория.

Препоръчително ли е преди полет в условия на VLOS (пряка визуална видимост) да се проверяват местното налягане, температура и хоризонталната видимост, за да не се изгуби визуалният контакт с дрона?

  • Да, но само за дронове с тегло над 250 г
  • Да
  • Не, не е необходимо
  • Да, както и облачната покривка

БУФЕРНАТА ЗОНА представлява виртуална бариера, която дистанционно управляващият пилот може да настрои преди или по време на полет от съображения за безопасност (т.нар. „виртуална клетка“).

  • Вярно
  • Грешно, става въпрос за гео-ограждане (geofencing).
  • Вярно, по този начин дронът, веднъж влязъл, не може да излезе от буферната зона.
  • Грешно, това е физическа зона на земята.

Буферната зона е зоната около зоната на операциите, установена за гарантиране на приложимите нива на безопасност (safety) за съответния вид операции?

  • Не
  • Да
  • Не, това е зоната около зоната на операциите, установена за гарантиране на приложимите нива на сигурност (security) за съответния вид операции.
  • Не, това е зоната непосредствено под безпилотния летателен апарат (дрона).

Абревиатурата, с която се обозначава МАКСИМАЛНАТА МАСА НА ИЗЛИТАНЕ на безпилотна летателна система (БЛС):

  • OMG
  • DOM
  • MOD
  • MTOW

Какво означава съкращението MTOM?

  • Мощност на двигателя при излитане
  • Ръководство за експлоатация на дрона
  • Максимална маса при излитане
  • Режим на работа при излитане

Определение за ‘излетна маса’:

  • Масата на безпилотния летателен апарат (БЛА) с разредена батерия.
  • Масата на БЛА в работна конфигурация, без да се включва полезният товар.
  • Масата на БЛА в работна конфигурация, включително полезния товар.
  • Масата на БЛА плюс максималното тегло на горивото.

Винаги ли е забранено да се лети само в близост до военни зони, казарми и затвори?

  • Вярно, това са единствените зони, в които е забранено да се лети.
  • Грешно.
  • Грешно, забранено е да се лети също и над паркове и природни резервати, в забранени зони (P-зони) и активни ограничителни зони (R-зони).
  • Вярно, другите зони изискват само разрешение.

Мога ли да управлявам дрон над собствения си имот (например градина или двор)?

  • Да, по всяко време и без ограничения.
  • Не, със свидетелство за подкатегория A1/A3 полети са разрешени само в определените за това зони за авиомоделисти.
  • Да, но трябва предварително да проверя за евентуални ограничения или забрани за полети в географските зони, публикувани от ДП РВД.
  • Да, но само ако имотът е ограден с висока ограда.

Каква е функцията на Сборника за аеронавигационна информация (AIP)?

  • Съдържа информация относно областните администрации.
  • Предоставя информация за метеорологичните условия.
  • Предоставя цялата информация, необходима за правилното планиране на полета.
  • Изброява всички летища и техните радиочестоти.

Мога ли да прелитам над ПАРКОВЕ?

  • Не, полетът е забранен съгласно указаното в AIP (Сборник аеронавигационна информация).
  • Да, но полетът е ограничен до безпилотни летателни апарати (БЛА) с тегло до 25 кг.
  • Да, но полетът е ограничен до височина от 100 фута.
  • Да, с разрешение от органа, управляващ парка.

Как се обозначават в нормативната уредба зоните, които са забранени или ограничени за полети?

  • Забранени (P), Ограничени (R) и Опасни (D)
  • Тези зони се наричат обобщено „ВЪЗДУШНО ПРОСТРАНСТВО С ОГРАНИЧЕН РЕЖИМ“
  • A, B, C, D, E, G
  • Зони, забранени за полети (No-Fly Zones, NFZ)

Разрешено ли е използването на СЛРБ в зони от въздушното пространство тип R (ограничена), P (забранена), D (опасна) и в границите на национални/природни паркове?

  • Да, винаги.
  • Не, никога.
  • Да, но първо е необходимо да се поиска и получи разрешение от ГД ‘Гражданска въздухоплавателна администрация’ (ГВА).
  • Само с дронове с тегло под 250 грама.

Трябва ли система за прекратяване на полета да бъде инсталирана на всяка система с летателен апарат без екипаж (СЛС)?

  • Вярно
  • Вярно, но само ако СЛС е с максимална маса при излитане (MTOM) над 250 г
  • Грешно
  • Грешно, изисква се само за определени операции, например извън пряка видимост (BVLOS)

Кои са основните категории на експлоатация на безпилотни летателни системи (БЛС), определени от европейските регламенти, приложими в България?

  • С неподвижно крило, Мултикоптери и Хибридни
  • Любителска, Търговска и Държавни
  • Отворена, Специфична и Сертифицирана
  • Клас C0, Клас C1 и Клас C2

Един октокоптер по дефиниция има осем двигателя. Колко от тях се въртят по посока на часовниковата стрелка?

  • Всички двигатели се въртят по посока на часовниковата стрелка.
  • 2
  • 4
  • 8

Дефиниция за АВТОНОМНА ОПЕРАЦИЯ:

  • Операция, при която СДУ може да действа без разрешение от компетентния орган.
  • Операция, при която СДУ може да действа, без дистанционно управляващият пилот да може да се намеси.
  • Операция, при която СДУ може да действа, без да може да бъде дистанционно идентифицирана.
  • Предварително програмиран полет чрез точки от маршрута.

Какво предимство може да има един хексакоптер в сравнение с квадрокоптер?

  • По-висока мощност, тъй като има два допълнителни двигателя.
  • Възможността да продължи полета дори при отказ на един двигател.
  • По-високи обороти на двигателите.
  • По-нисък разход на батерия.

По отношение на квадрокоптерите, така нареченият „жироскопичен ефект“:

  • Съществува, но се компенсира, защото за да се наклони дронът, се намаляват оборотите на един от роторите.
  • Съществува, но се компенсира, тъй като роторите се въртят по двойки в противоположни посоки.
  • Не съществува, защото роторите винаги са в хоризонтална равнина.
  • Причинява нестабилност по време на остри завои.

Колко основни управляващи канала са необходими, за да се контролира движението на БЛС (дрон) в пространството?

  • 4
  • 2
  • 8
  • 6

С колко команди за управление (канали) разполага едно радиоуправление с 2 стика?

  • 2
  • 4
  • 8
  • Зависи от общия брой канали на радиоуправлението

Каква е основната функция на инерциалния измервателен блок (IMU)?

  • Определя ориентацията и движението на БЛС
  • Контролира оборотите на двигателите на БЛС
  • Контролира скоростта на БЛС
  • Предоставя данни за GPS позиция

Кой компонент на безпилотната летателна система (БЛС) е основен за отчитане на нейното ДВИЖЕНИЕ?

  • EMU
  • AMU
  • IMU
  • ESC

Продължителността на работа на батерията се влияе от теглото на безпилотната летателна система (БЛС):

  • Вярно, във всички случаи
  • Грешно
  • Вярно, но само ако БЛС се използва в планината
  • Грешно, влияе се единствено от капацитета (mAh)

Дефиниция за НАДМОРСКА ВИСОЧИНА:

  • Надморската височина на летището (ARP), посочена в аеронавигационните карти
  • Височината, отчетена на дистанционното управление
  • Вертикалното разстояние между дадена точка и средното морско равнище
  • Вертикалното разстояние от точката на излитане

Повлияват ли се LiPo батериите от околната ТЕМПЕРАТУРА?

  • Невярно
  • Понякога, особено ако са с нисък заряд
  • Вярно
  • Само от много високите температури, но не и от ниските

Какво се случва, ако LiPo батерия не се зарежда според спецификациите:

  • Продължителността на полета се увеличава
  • Стандартната продължителност на полета може да бъде компрометирана
  • Батерията губи капацитет поради „ефекта на паметта“
  • Батерията експлодира незабавно

Какво може да се случи с LiPo батерия, ако не се зарежда съгласно спецификациите?

  • Може да намалее разрядният ѝ ток.
  • Батерията може да загуби незначителна част от капацитета си.
  • Батерията може да се запали.
  • Дронът няма да се включи.

Относно една батерия, какво означават следните спецификации: 5200 mAh 4S 25C?

  • Капацитет 5200 mAh, 4 клетки, коефициент на разреждане 25C.
  • 5200 милиампера за минута, 3 клетки, коефициент на разреждане 25C.
  • 5200 милиампера за минута, 4 клетки, коефициент на разреждане 25C.
  • Капацитет 5200 mAh, 4 волта, ток на разреждане 25 ампера.

Трябва ли пилотът да проверява дали функционира системата за отчитане на височината на полета (висотомер), за да осигури надежден контрол върху височината на СДУ?

  • Не.
  • Не е задължително, пилотът може да се ориентира и по шума, издаван от СДУ.
  • Да.
  • Само ако възнамерява да лети над 50 метра.

Спрямо какво се измерва ВИСОЧИНАТА, посочена в ТЕЛЕМЕТРИЯТА на един БЛС?

  • Спрямо точката от терена, намираща се непосредствено под БЛС
  • Спрямо средното морско равнище
  • Спрямо точката на излитане
  • Спрямо комбинация от GPS и барометрични данни

Един от най-важните електронни компоненти на всеки дрон е МАГНИТОМЕТЪРЪТ. Какво представлява той и за какво служи?

  • Компас, който позволява на мултикоптера да поддържа ориентацията си спрямо земния магнетизъм.
  • Компас, който позволява на мултикоптера да сочи към магнитния север.
  • Компас, който позволява на мултикоптера да поддържа ориентацията си спрямо полярния магнетизъм.
  • Сензор, който открива наличието на метални смущения.

Каква е дефиницията за ‘безпилотен летателен апарат – играчка’ (дрон-играчка) съгласно приложимото в България законодателство?

  • Безпилотен летателен апарат, проектиран или предназначен, независимо дали е изключително за тази цел или не, да се използва за игра от деца на възраст под 14 години.
  • Дронове с тегло под 2 кг и без остри части.
  • Дронове, изработени от пластмаса, с тегло под 2 кг, които могат да се управляват от лица на възраст под 12 години.
  • Всеки дрон, който се продава в магазин за играчки.

За осъществяване на връзка между станцията за управление и безпилотния летателен апарат (БЛА) обикновено се използват честотите:

  • WIFI
  • HF
  • VHS
  • 2,4 GHz или 5,8 GHz

Какво означава да се управлява безпилотна летателна система (БЛС) в АВТОМАТИЧЕН РЕЖИМ?

  • Да се използва БЛС с включен предавател.
  • Да се използва GPS предавател.
  • Да се използва GPS приемник.
  • Означава, че дронът следва предварително програмиран план на полета без пряка намеса от страна на пилота.

Какви контроли трябва да управлява пилотът в РЪЧЕН РЕЖИМ (MANUAL)?

  • Само височина, посока и мощност
  • Всички: височина, посока, мощност и положение в пространството
  • Единствено посока и мощност
  • Никакви, дронът лети сам

Безпилотните летателни системи (БЛС) считат ли се за ВЪЗДУХОПЛАВАТЕЛНИ СРЕДСТВА?

  • Да, съгласно определението в Закона за гражданското въздухоплаване (ЗГВ).
  • Да, съгласно Наредбата за свидетелствата за правоспособност на авиационния персонал.
  • Не, всички безпилотни летателни апарати (БЛА) се считат за авиомодели.
  • Само ако максималната им излетна маса (MTOM) е над 250 грама.

Какво е определението за GEO-FENCING (гео-ограда)?

  • Технология, използвана за наземно разузнаване (земен патрул).
  • Технология, която създава виртуален периметър (т.нар. гео-ограда) около БЛС с цел повишаване на безопасността.
  • Технология, която създава реален физически периметър (т.нар. гео-ограда) около БЛС с цел повишаване на безопасността.
  • Физическа ограда за οграничаване на зоната за излитане и кацане.

При безпилотен летателен апарат (БЛС) с максимална маса при излитане от 25 кг задължителна ли е регистрацията му в Регистъра на гражданските въздухоплавателни средства?

  • Да, но само ако е изрично поискано от ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация“.
  • Да, винаги.
  • Не.
  • Не, задължителна е единствено регистрацията на оператора на БЛС в портала на ГД ГВА.

При безпилотна летателна система (БЛС) с максимална излетна маса (MИМ) под 250 грама:

  • Винаги и при всички обстоятелства е задължително да се регистрирате като оператор на БЛС в ГД ГВА.
  • Не е задължително операторът да сертифицира своята организация.
  • Регистрацията като оператор на БЛС невинаги е задължителна.
  • Регистрацията като оператор на БЛС е задължителна, само ако тя е оборудвана със сензор, способен да събира лични данни (напр. камера).

Задължително ли е правилата да се адаптират спрямо вида на използваното ДСЛС?

  • Да
  • Да, но само в случай на използване на собственоръчно сглобени ДСЛС
  • Не
  • Правилата са общи, а приложението им е специфично

При ПРОЕКТИРАНЕТО на БЛС или на нейни компоненти, въвеждането на специфични ИЗИСКВАНИЯ ЗА БЕЗОПАСНОСТ е:

  • Задължително по закон
  • Начин за избягване на активни грешки (active failures)
  • Начин за избягване на латентни грешки (latent failures)
  • Избор на производителя с цел повишаване стойността на продукта

Какво означава акронимът EASA?

  • Европейска агенция за безпилотни летателни системи
  • Европейска авиационна агенция за СУАС
  • Европейска агенция за авиационна безопасност
  • Главна дирекция ‘Гражданска въздухоплавателна администрация’

EASA представлява ли орган с юридическа правосубектност и собствен управителен съвет?

  • Да
  • Не, тъй като е неправителствена организация (НПО)
  • Към момента не, но ще стане такъв от 1 юли 2020 г.
  • Не, това е консултативен комитет към Европейската комисия

Прилагането на европейските правила, въведени от EASA, донесе ли предимства?

  • Не, няма никакви предимства за дистанционно управляващите пилоти.
  • Предимствата са само за онези държави, които приемат европейските правила.
  • Да, гарантирано е свободното движение на БЛС при равни условия.
  • Да, но само за производителите на дронове.

Кой е номерът на Регламента за изпълнение на Комисията (ЕС) относно системите с безпилотни летателни апарати (UAS)?

  • 2021/947
  • 2019/947
  • 2947/2021
  • 2019/945

Кой РЕГЛАМЕНТ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ на Комисията (ЕС) урежда експлоатацията на безпилотни летателни системи (UAS)?

  • 2021/947
  • 2019/947
  • 2947/2021
  • 1139/2018

Какво означава акронимът ИКАО (ICAO)?

  • Агенция на Организацията на обединените нации
  • Агенция на европейските нации
  • Американска агенция за авиационна безопасност
  • Международен комитет за авиационни операции

Колко члена има Чикагската конвенция?

  • 96
  • 39
  • Над сто
  • 54

Необходимо ли е ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГВА) да издаде разрешение за превоз на опасни товари?

  • Не, такъв превоз трябва да бъде разрешен от органите на полицията.
  • Не.
  • Да.
  • Да, но само за международни превози.

Къде са приложими наредбите, издадени от Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГД ГВА)?

  • В цяла Европа
  • Само в България
  • В цял свят
  • В България и във въздушното пространство, за което тя отговаря

Кой е компетентният орган в България, отговорен за издаването на РЕГЛАМЕНТИ в авиационния сектор?

  • ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГД ГВА)
  • ДП „Ръководство на въздушното движение“ (ДП РВД)
  • Агенция за авиационна безопасност на Европейския съюз (EASA)
  • Народното събрание

В случай на авиационно произшествие с участието на безпилотна летателна система (БЛС), сте задължени да уведомите:

  • ЗРАС в рамките на 60 минути
  • ГД ГВА в рамките на 72 часа
  • ГД ГВА в рамките на 15 дни
  • ГД ГВА и ЗРАС възможно най-скоро

NOTAM е акроним за:

  • Национална организация за техническо авиационно управление
  • Известие до UAV поща
  • Известие за въздухоплавателите (Notice to Airmen)
  • Известие до всички мореплаватели

Кое от следните твърдения относно NOTAM е вярно?

  • Съдържа цялата информация, отнасяща се до ГД ГВА.
  • Предава информация, предупреждения, забрани и процедури, които са същите като вече публикуваните в AIP.
  • Съобщава всякаква информация, предупреждения, забрани и процедури, които се различават от вече публикуваните в AIP или които ще претърпят промяна.
  • Има максимална валидност от 24 часа.

Заявката за резервиране на въздушно пространство трябва ли да бъде одобрена от ГД ‘Гражданска въздухоплавателна администрация’ (ГВА) или от военните власти (в зависимост от случая)?

  • Да
  • Не
  • Да, но само за зоните за летищно движение (ATZ).
  • Не, заявката се одобрява единствено от ДП ‘Ръководство на въздушното движение’ (РВД).

В кои случаи се изисква резервация на въздушно пространство?

  • Когато се възнамерява да се лети над гъсто населена зона.
  • Когато се възнамерява да се използва БЛС с максимална маса при излитане (МТИМ) над 25 кг.
  • Когато се възнамерява да се лети в географски зони в близост до летища, в рамките на оценка на риска съгласно чл. 11 от Регламент (ЕС) 2019/947, или ако се възнамерява да се лети на височина над 120 метра от земната повърхност.
  • Винаги при операции в „специфична“ категория.

Предоставят ли се услуги за обслужване на въздушното движение (ОВД) и на операции с БЛС?

  • Да, но само в частта, свързана с аварийно-оповестителното обслужване.
  • Не.
  • Да, но само след изрично поискване от органа за контрол на въздушното движение (РВД).
  • Не, дроновете трябва винаги да осигуряват предимство.

До кого трябва да се подаде искане за резервиране на въздушно пространство (създаване на временна географска зона за UAS) в неконтролирано въздушно пространство или в района на летище, където не се предоставят услуги по обслужване на въздушното движение?

  • До Държавно предприятие „Ръководство на въздушното движение“ (ДП РВД).
  • До никого. Такова искане не е необходимо.
  • До Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГД ГВА).
  • До съответната Областна дирекция на МВР.

Започва ли ATZ (Зона за летищно движение) от земната повърхност?

  • Да, винаги
  • Обикновено да, но съществуват изключения поради различната морфология на терена
  • Не, започва от 25 метра височина
  • Да, от земната повърхност (GND) или от водната повърхност (WATER)

Каква е формата на една ATZ (Летищна зона за движение)?

  • Стандартно има цилиндрична форма с радиус 5 NM (9 км) и се простира от земната повърхност до 2000 фута (600 м). Формата и размерите могат да варират в зависимост от релефа на терена или за по-добро обхващане на трафика.
  • Винаги има шестоъгълна форма.
  • Има форма на обърнат конус.
  • Винаги е цилиндрична с радиус 3 NM.

В рамките на една контролирана зона (CTR) могат да съществуват няколко летищни зони за движение (ATZ):

  • Вярно
  • Вярно, но никога повече от две
  • Грешно
  • Грешно, една CTR винаги съдържа само една ATZ

В кое от следните ВЪЗДУШНИ ПРОСТРАНСТВА могат да се извършват операции с дронове?

  • TMA
  • FIR
  • ATZ и CTR (при определени условия)
  • Въздушно пространство клас А

Винаги ли се изисква оценка от доставчика на аеронавигационно обслужване (АНО) за извършване на полет в границите на летище?

  • Вярно, но само ако летището е военно.
  • Грешно. Не се изисква нито оценка от доставчика на АНО, нито резервиране на въздушно пространство чрез издаване на NOTAM.
  • Вярно.
  • Грешно, изисква се само ако летището е контролирано.

Какво означават акронимите IFR и VFR?

  • Това са акроними на органи за управление на въздушното движение.
  • Обозначават правила за полет – едните са за полет по прибори, а другите – за визуален полет.
  • Обозначават определения на конкретни въздушни пространства.
  • Обозначават два вида свидетелства за правоспособност на пилоти.

Как можем да дефинираме ЧОВЕШКАТА ГРЕШКА?

  • Умишлено нарушаване на правило или процедура.
  • Прилагане на неправилна процедура.
  • Несъответствието между намеренията на дадено лице и резултата от неговото действие.
  • Липса на обучение.

С какво са свързани ГРЕШКИТЕ, ОСНОВАНИ НА ЗНАНИЯ (т.нар. KNOWLEDGE-BASED)?

  • С непознаване на процедурите
  • С недостатъчна специфична подготовка
  • С неспособността да се намерят нови решения за справяне с проблема
  • С неправилна оценка на ситуацията

С какво са свързани ГРЕШКИТЕ, ОСНОВАНИ НА ПРАВИЛА (т.нар. RULE-BASED ERRORS)?

  • Непознаване на процедурите.
  • Липса на специфично обучение.
  • Грешна или липсваща преценка за опасността.
  • С прилагането на грешно правило в дадена ситуация.

На какво основно се дължи ГРЕШКА, която допускаме, когато разчитаме на собствения си опит?

  • На липса на обучение
  • На обективната ситуация, в която се е изпълнявала мисията
  • На нас самите и на никой друг
  • На прекомерна самоувереност

Ако дронът не може да се издигне над определена височина по неизвестни причини:

  • Технически проблем, причинен от слаб заряд на батерията.
  • Технически проблем, произтичащ от ГРЕШКА НА ПРОЕКТАНТА.
  • Технически проблем, предизвикан от грешка на дистанционно управляващия пилот.
  • Възможно е да е софтуерно ограничение (geofencing).

Какво е най-добре да се направи, за да се ПРЕДОТВРАТЯТ ГРЕШКИ при изпълнение на полет?

  • Да се установят и следват писмени процедури
  • Да се научи всичко наизуст
  • Да не се показват евентуални трудности пред другите
  • Да се проведе предполетен брифинг

Ако липсват ПИСМЕНИ ПРОЦЕДУРИ, какъв тип ГРЕШКИ могат да бъдат допуснати?

  • При планирането
  • По време на изпълнението
  • При оценката
  • Всички изброени видове грешки

Безопасността (SAFETY) по своята същност може да се определи като процес:

  • Административен
  • Проактивен
  • Насочен към изучаване на инцидентите и техните причини
  • Реактивен

Кой носи отговорност за ПЛАНИРАНЕТО НА ОПЕРАЦИЯТА с оглед осигуряване на безопасността?

  • Операторът
  • Пилотът
  • Нито операторът, нито пилотът, тъй като планирането на операцията не е част от мерките за безопасност.
  • Както операторът, така и пилотът

По отношение на безопасността, длъжни ли са пилотът и операторът да избягват на всяка цена причиняването на вреди на хора и/или имущество, дори ако това означава полетът да не бъде изпълнен?

  • Да, но само за да се избегнат вреди на хора.
  • Не, защото безопасността влияе само върху вероятността от настъпване на нежелано събитие.
  • Да.
  • Не, те трябва да балансират риска спрямо целта на мисията.

С оглед на безопасността (SAFETY) важно ли е да се установи дали в зоната на експлоатация има сгради?

  • Да, но трябва да се проучи дали са обитаеми или не.
  • Не.
  • Да.
  • Да, защото те представляват препятствия и потенциално гъстонаселени райони.

В крайна сметка, коя може да се счита за основна цел на УПРАВЛЕНИЕТО НА РИСКА (SAFETY RISK MANAGEMENT)?

  • Анализиране на възможните рискове с цел тяхното смекчаване и свеждане до приемливо ниво.
  • Идентифициране на съществуващите рискове.
  • Определяне на приемливостта на рисковете.
  • Документиране на всички възможни опасности.

Какво точно означава терминът „Управление на риска за безопасността“ (Safety Risk Management)?

  • Група от мениджъри в дадена компания, която се занимава с проверката на възможните рискове.
  • Управление на нивото на риска.
  • Рискът, който мениджърите поемат в областта на безопасността.
  • Систематичен процес за идентифициране, анализ и смекчаване на рисковете.

За целите на УПРАВЛЕНИЕТО НА РИСКА (Safety Risk Management) от съществено значение ли е да се познава дейността, която ще се извършва?

  • Да, но не и за операции в „отворена“ категория.
  • Да.
  • Не.
  • Да, това е отправната точка на анализа.

За целите на правилното УПРАВЛЕНИЕ НА РИСКА е необходимо да се вземат предвид рисковете, произтичащи от:

  • Човек + машина
  • Човек + среда
  • Човек + машина + среда
  • Човек + машина + среда + организация

Кои са основните елементи на безопасността (SAFETY)?

  • Човек + машина + среда
  • Човек + машина + възложител
  • Нито един от посочените
  • Човек, машина, среда и мисия

Можем да понижим нивото на РИСКА:

  • Като намалим тежестта на възможните последствия.
  • Като намалим вероятността за настъпване на събитието.
  • И двата отговора посочват елементи за намаляване на риска.
  • Като прехвърлим риска на трети страни чрез застраховка.

С цел превенция, важно ли е да се прилагат оперативни процедури?

  • Да, но само за безпилотни летателни системи (дронове), използвани за професионални цели
  • Не
  • Да
  • Да, защото те гарантират, че операциите се извършват по безопасен и повторяем начин

Кое от следните твърдения относно ИНЦИДЕНТ е вярно?

  • Възниква изключително поради технически проблеми.
  • Винаги е резултат от множество грешки (верига от събития или верига от грешки).
  • Винаги е причинен от грешка на повече от един човек.
  • Причинява се от човешка грешка в 80% от случаите.

Как можем да дефинираме ПЪРВОПРИЧИНАТА за произшествие и/или инцидент?

  • Единично събитие, определено като основен източник на произшествието или инцидента.
  • Последователността от събития, довела до произшествието или инцидента.
  • Началното събитие от поредица от събития.
  • Човешката грешка, която е поставила началото на веригата от събития.

Въздушното пространство на Република България се простира над:

  • Цялата територия на страната, включително островите.
  • Цялата сухоземна територия и прилежаща ивица от териториални води с ширина 12 морски мили.
  • Само над определени зони от стратегическо военно значение.
  • Сухоземната територия, териториалните води и въздушното пространство, делегирано по силата на международни споразумения.

Как се класифицират различните типове ВЪЗДУШНО ПРОСТРАНСТВО?

  • С числа (1.0, 2.0 …)
  • С букви (A, B, C…)
  • Нямат реална класификация
  • С цветове (червено, жълто, синьо)

Можем ли да управляваме безпилотен летателен апарат (дрон) в открита местност?

  • Да, но ако зоната е в КОНТРОЛИРАНО ВЪЗДУШНО ПРОСТРАНСТВО, ще е необходимо разрешение.
  • Не.
  • Да.
  • Да, като винаги се спазват правилата на „отворена“ категория.

Кое от следните твърдения за СТРЕСА е вярно?

  • Ако искаме да докажем способностите си, стресът е необходимо зло.
  • Състоянието на напрежение, произтичащо от стрес, винаги намалява физическата и умствената работоспособност.
  • Стресът трябва да се оценява различно в зависимост от това дали увеличава или намалява човешката работоспособност.
  • Умереното ниво на стрес може да подобри работоспособността (евстрес).

Кои „СТРЕСОРИ“ могат да бъдат определени като ФИЗИОЛОГИЧНИ?

  • Глад, шум, смърт на член от семейството, неразрешени конфликти
  • Жега, влажност, финансови загуби, развод
  • Шум, температура, влажност, липса на сън
  • Напрежение в работата, крайни срокове, семейни проблеми

Представянето на дистанционно управляващия пилот в ГОРЕЩ И СУХ ден е:

  • Оптимално
  • Неповлияно. Нито по-добро, нито по-лошо.
  • МИНИМАЛНО
  • Потенциално намалено поради дехидратация

Човешката работоспособност, когато е твърде СТУДЕНО, е:

  • Нито добра, нито лоша
  • Не е добра
  • Отлична
  • Намалена поради понижена сръчност на ръцете

Ако в зоната на операциите има СИЛЕН ШУМ, как може това да повлияе на изпълнението на мисията?

  • Влошава или възпрепятства невербалната комуникация.
  • Влошава изпълнението на собствените задачи.
  • Влошава състоянието на бдителност при опасни ситуации.
  • Всички отговори са верни.

В случай че сте прекарали безсънна нощ, произтичащото от това чувство на УМОРА:

  • Увеличава стреса и в резултат на това – производителността.
  • Изобщо не се отразява на производителността.
  • Значително намалява производителността.
  • Може да се компенсира с кафе или енергийни напитки.

Каква е пряката последица от състояние на УМОРА?

  • Няма отрицателни ефекти върху изпълнението на полета.
  • Необходимо е повече време от обичайното за фокусиране върху обект.
  • По-голяма чувствителност към външната температура.
  • Намаляване на краткосрочната памет.

Каква е основната характеристика на МОТОРНИТЕ ПРОГРАМИ?

  • Активират се автоматично
  • Не могат да бъдат запаметени
  • Не се управляват от мозъка
  • Те са последователности от научени и съхранени движения

Какъв тип внимание е от основно значение при управлението на система с безпилотен летателен апарат (СБЛА)?

  • Слухово внимание
  • Зрително внимание
  • И двата отговора са верни
  • Разпределено внимание, за наблюдение на дрона, околната среда и телеметрията

По отношение на зрението, какво обикновено се разбира под „адаптация“?

  • Приспособяване на ретината към различна дълбочина на зрителното поле.
  • Приспособяване на зрението към различни коригиращи лещи.
  • Приспособяване на диаметъра на зеницата към различните условия на осветеност.
  • Способността за привикване към постоянна осветеност.

Колко време отнема на окото да се АДАПТИРА към условия на слаба осветеност?

  • Часове
  • Минути
  • Секунди
  • До 30 минути за пълна адаптация

Как се осъществява предаването на информация от окото към мозъка?

  • В зависимост от условията на околната светлина.
  • Последователно (част по част).
  • По множество паралелни канали (едновременно).
  • Почти мигновено.

Кои от тези СЕТИВА предават най-голямо количество информация към мозъка?

  • Зрение и слух
  • Слух и обоняние
  • Зрение и осезание
  • Зрение и проприорецепция

Кои са 5-те СЕТИВА?

  • Зрение, слух, осезание, обоняние и вкус
  • Зрение, слух, осезание, равновесие и вкус
  • Зрение, слух, осезание, обоняние и пол
  • Зрение, слух, осезание, обоняние, вкус, а също и равновесие (вестибуларно) и проприоцепция

Какво се разбира под термина „ЧОВЕШКИ ФАКТОР“?

  • Причината за инциденти, свързани с психо-физическото състояние на дистанционно управляващия пилот или с неговото неадекватно или неправилно поведение.
  • Целият персонал, нает в дадено предприятие.
  • Броят на хората, необходими за извършване на дадена работна дейност.
  • Мултидисциплинарна област, която се занимава с безопасност, ефективност и благополучие.

Къде се публикува актуална информация за географските UAS зони в България?

  • В Наредбата за правилата и процедурите за експлоатация на безпилотни летателни системи.
  • В заявлението за разрешение за експлоатация, което се подава до ГД ГВА.
  • В плана за полет, който се подава до ДП РВД.
  • В AIP България и на публичния уеб портал (CWP) на ДП РВД.

Какво основно се определя в географските зони за БЛС, публикувани от Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГВА)?

  • Процедурата за регистрация на оператори на БЛС.
  • Условията, при които полетите с БЛС са забранени, ограничени или изискват предварително разрешение, особено в близост до летища.
  • Изискванията за маркировката за клас на безпилотния летателен апарат (C0, C1 и т.н.).
  • Правилата за застраховка „Гражданска отговорност“ за оператори на БЛС.

Възможно ли е да се извършват полети във ВЪЗДУШНОТО ПРОСТРАНСТВО над големите градове:

  • С подходящите разрешения да, но трябва да се има предвид, че от съображения за сигурност и обществен ред, компетентните органи често забраняват полетите над градове за всички въздухоплавателни средства, включително дронове.
  • Да, но само до 30 метра височина.
  • Не, никога.
  • Да, но само в категория „Специфична“ с разрешение за експлоатация.

Заявка за създаване на временна зона с ограничения на полетите (например за нуждите на събитие) се подава до:

  • Директно до съответното поделение на Военновъздушните сили.
  • До Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГД ГВА).
  • До ДП „Ръководство на въздушното движение“ (БУЛАТСА).
  • До най-близкото летище.

Кога е задължително да се иска предварително разрешение от компетентен военен орган за полет с дрон?

  • Никога, тъй като полетите над военни обекти са абсолютно забранени.
  • Само при полети с дронове с тегло над 25 кг.
  • Само при полети извън обхвата на пряка видимост (BVLOS).
  • При всеки полет в географска зона, определена като забранена или ограничена за целите на отбраната.

При какви условия дистанционно управляващият пилот може да лети с дрон над стандартното ограничение за височина от 120 м над земята?

  • Когато лети близо до изкуствено препятствие, може да се издигне на височина до 15 м над него, като поддържа хоризонтално разстояние по-малко от 50 м.
  • Само ако има специално разрешение от Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГД ГВА) за всеки отделен полет.
  • Когато лети близо до изкуствено препятствие, може да се издигне на височина до 50 м над него, като поддържа хоризонтално разстояние по-малко от 15 м.
  • Стандартното ограничение от 120 м не може да бъде надвишавано при никакви обстоятелства в „отворена“ категория.

Къде е публикувана официалната информация за географските зони за дронове в България?

  • В Закона за гражданското въздухоплаване и в наредбите за граждански летища.
  • Може да бъде получена само при поискване от съответния летищен оператор.
  • В специализирани мобилни приложения и форуми за дронове.
  • На уебсайта на ГД ГВА и в Сборника за аеронавигационна информация (AIP).

Към кого трябва да се отправи искане за разрешение за полет с дрон над затвори и/или поправителни домове?

  • До ДП РВД (Държавно предприятие „Ръководство на въздушното движение“)
  • Първо до ГДИН (Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“), а след това до ГД ГВА
  • До никого. Полетите над такива обекти са абсолютно забранени.
  • До съответната Областна дирекция на МВР

📄 Искате безплатен образец?

Изтеглете безплатен PDF с реални изпитни въпроси и обяснения на верните отговори ➡️ Изтеглете тук

✅ Пълната база с официални въпроси и отговори на ГД ГВА A1/A3 за 2025 е тук:

➡️ https://dronlicenz.bg/product/izpit-za-dron-a1-a3-bulgariya-ofitsialni-vuprosi-pravilni-otgovori-i-obyasneniya-gd-gva/

🚀 Подготвяте ли се за изпита A2 за дрон в България?

Разполагаме и с пълен комплект въпроси и отговори за изпита A2. Вижте тук: Лиценз за дрон A2

Leave a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Shopping Cart
Scroll to Top